I made this widget at MyFlashFetish.com.

PELAWAT

Get a free hit counter .

Wednesday, October 7, 2009

PELUANG, DICARI ATAU DICIPTA?

"Esok, boleh tak awak tolong isikan borang cuti saya?" pinta seorang rakan. "Emmm tengoklah dulu, kalau saya rajin," menjawab dengan selamba.

Mungkin adakalanya kita tidak menyedari peluang terbentang di hadapan kita. Namun kita membiarkan peluang itu berlalu begitu sahaja. Setelah orang lain yang mengecapinya, kita akan rasa menyesal. Persoalan yang akan timbul di dalam diri kita, mengapa kita tidak mengambil peluang itu terlebih dahulu?

PELUANG UNTUK BERBUAT BAIK
Rebutlah peluang untuk berbuat baik. Terutama kepada keluarga, sahabat handai dan masyarakat. Bantulah sekiranya mampu untuk membantu. Jangan hanya mendiamkan diri. Tidak ada golongan manusia di dunia ini tidak mampu untuk membantu manusia lain kerana sekecil-kecil bantuan adalah doa. Doa mampu untuk dilakukan oleh kita semua. Tidak ada alasan. Jadi mengapa tidak mengambil peluang ini. Berbuat baik sesama manusia.

"Hang ni pasai apa apa, duk sms aku tanya ok ka dak, sihak ka dak. Hang tak payahlah nak ambik tahu keluarga aku. Aku bosanlah!" angkuhnya jawapan.

Janganlah disalah sangka mereka yang berbuat baik pada kita. Sepatutnya kita bersyukur kerana masih ada yang ingin bertanyakan khabar. Bukankah itu petanda masih ada yang mengingati kita? Bila ada kebaikan yang datang menghampiri, janganlah kita menolak ke tepi. Dekatilah ia agar kita juga akan terkena tempiasnya. Ibarat orang yang memberi salam itu sunat tapi menjawab salam itu wajib.

No comments:

Post a Comment

ELEMEN-ELEMEN MULTIMEDIA

PERKAKASAN MULTIMEDIA

MEDIUM MULTIMEDIUM