I made this widget at MyFlashFetish.com.

PELAWAT

Get a free hit counter .

Sunday, August 30, 2009

KHASIAT KURMA


Dalam bulan Ramadan ini, makanan yang aku suka makan dah tentulah salah satunya buah kurma. Tak sah kalau xde kurma ni....rupa-rupanya banyak khasiat buah kurma ni...

KURMA ialah sejenis buah yang mempunyai banyak kelebihan. Dengan memakan sebiji kurma seseorang akan mendatangkan kecergasan segera, lebih-lebih lagi pada bulan puasa umat Islam disunatkan berbuka puasa dengan buah kurma atau makanan yang manis.

KURMA merupakan sejenis tumbuhan palma atau dikenali dalam bahasa saintifiknya sebagai Phoneix dactylifera yang berbuah dan boleh dimakan sama ada yang masak atau yang mentah. Kebanyakan pokok kurma tumbuh di negara Arab dan mempunyai pelbagai jenis. Antara kurma yang terkenal ialah kurma Mekah dan Madinah yang dikatakan mempunyai berpuluh-puluh jenis.

Dari segi saintifik, kurma mengandungi serat yang tinggi, kaya kalsium, potasium, zat folat, vitamin A, B, B1, B2, B3, vitamin C dan E, bebas lemak dan bebas kolestrol dan berupaya mencegah beberapa penyakit serius seperti jantung, strok dan barah.

No comments:

Post a Comment

ELEMEN-ELEMEN MULTIMEDIA

PERKAKASAN MULTIMEDIA

MEDIUM MULTIMEDIUM