I made this widget at MyFlashFetish.com.

PELAWAT

Get a free hit counter .

Friday, February 19, 2010

JAGA BUDI BAHASA KITA

Pepatah Melayu ada menyebut, 'orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa'. Pepatah ini sangat sinonim dan sering digunakan dalam masyarakat kita. Sebenarnya, 'budi' dan 'bahasa' digandingkan bersama kerana 'budi' bermaksud tingkah laku atau perangai yang baik. 'Bahasa' pula bererti percakapan yang baik atau bersopan santun. Justeru, orang yang mempunyai kedua-dua sifat ini merupakan orang yang berakhlak mulia.

Namun begitu, mengapa sekarang ini kita dapati terdapat segelintir manusia hilang budi bahasanya? Ini adalah kerana disebabkan oleh;
a. tekanan hidup sehingga menyebabkan hilang pegangan.

b. terpengaruh dengan pelbagai budaya yang tidak sihat sehingga lupa kepada nilai-nilai murni dan adat resam ketimuran yang akhirnya mempengaruhi imej, watak dan penampilan diri seseorang.

c. pengaruh media massa seperti televisyen, internet, VCD, DVD dan juga bahan-bahan bacaan yang tidak mendidik masyarakat.

1 comment:

  1. In this globalized world people are not civilized .... tact is not useful .... then the world will end due to acts of human conceit that. Tact represents harmony of living nature man ..

    ReplyDelete

ELEMEN-ELEMEN MULTIMEDIA

PERKAKASAN MULTIMEDIA

MEDIUM MULTIMEDIUM