I made this widget at MyFlashFetish.com.

PELAWAT

Get a free hit counter .

Saturday, September 5, 2009

KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN



Kelebihan Membaca al-Quran dengan Bertarannum :

Daripada al-Barra’ bin ‘Azib RA memberitahu sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: “ Hiasilah bacaan al-Quraan anda dengan suara yang elok.”( HR Abu Daud dan al-Nasie )

Diriwayatkan bahawa Raulullah SAW suka mendengar bacaan dari sahabat-sahabat baginda terutamanya bacaan Abu Musa al-Asyhari. Dalam satu riwayat baginda Rasulullah saw telah bersabda : “ Sesungguhnya bertuah engkau wahai ( Abu Musa ) kerana Allah swt telah menurniakan seruling dari jenis seruling keluarga Nabi Daud.”( HR al-Bukhari dan Muslim). Maksudnya Baginda Rasulullah saw telah memuji keindahan suara Abu Musa yang menyerupai suara Nabi Daud AS.

Dalam Hadis yang lain Baginda bersabda yang bermaksud: “ Lagukanlah bacaan al-Quran itu, bukan dari kalangan kami orang yang tidak mahu melagukan bacaan al-Quran. Dan sebaik-baiknya menagislah ketika membaca al-Quran, jika tidak dapat menangis buat-buatlah menangis.”( HR al-Bukhari )

Dalam sabda Baginda yang lain bermaksud : “ Allah sangat suka mendengar Nabi SAW yang selalu mengelokkan suara untuk melagukan bacaan al-Quran dalam bentuk bacaan yang nyaring.” ( HR al-Bukhari dan Muslim )

Cuba lihat pada diri kita, sibuk sangatkah kita sampai tidak ada masa dengan perutusan Allah swt yang penuh pengajaran dan panduan???. Fikir-fikirkanlah wahai teman-temanku....................

2 comments:

  1. salam kak ina..
    singgah jap sementara naka tunggu berbuka..
    nice blog...siap ader lagu lagi.

    ReplyDelete
  2. wslam fadz...
    thanks singgah blog kak ina...
    jenuh jugak nak masukkan lagu ni maklumlah belum pro lagi.....hehehheheh

    ReplyDelete

ELEMEN-ELEMEN MULTIMEDIA

PERKAKASAN MULTIMEDIA

MEDIUM MULTIMEDIUM